29 juli 2009

IKEA; Bring it on!

090728

Så har ännu en dag gått förbi och inte har man blivit så mycket klokare, men kanske lite starkare.

Mor och jag for ner till Ikea för att inflskaffa oss all möjlig skit som man kan tänkas behöva eller inte behöva. Vi kom fram till Ikea ca 11.15 tror jag, parkerade Rune och traskade runt och in i varuhuset. Längesedan jag var där, men sen så slog det mig att jag inte hade saknat Ikea speciellt mycket, med tanke på att jag tröttnar ganska snabbt på att vara där inne. Bara gå runt och kolla efter onödiga saker som man kan tänka sig tro behöva men när man tänker efter en andra gång så inser man att man klarar sig alldeles utmärkt utan det.
Mor började med en tripp till toan och jag stod och förberedde mig för döden! Fast vi tog lite frukost där, Franch hotdog blev det för endast 20 kr, som hittat.

Efter den på fyllningen av energi så traskade vi upp för trappstegen och möttes av en värld av prylar och möbler, samt en massa gula bärkassar.
Kan ju passa på att säga att när jag är med på Ikea så blir det inget "ska vi inte kolla på ... då?" utan det blir mer rakt på sak, "det där skulle vi ha" så går man och kollar prislappen, skriver upp vart man ska hämta det också går man vidare. Kanske därför som mor tycker att det är så tacksamt att ha med mig på Ikea, hon hinner aldrig bli sugen på att kolla in något som hon egentligen inte behöver.
I alla fall, Det blev till att följa pilarna i golvet tills vi hittad det som ville skulle kolla på, dvs. något att ha under tv:n, hyllor, soffa/säng, smarta lösningar osv. Kan ju även passa på att jag har provsuttit Harry, Jakob och en till, inte illa för att vara en och samma dag måste jag medge. Kan även säga att det blev lunch hyfsat snabbt. Efter endast ca 1h gående och sittande. Till lunch så blev det Ikeas berömda Köttbullar, kan direkt säga att dom var inte det minsta goda. Skolans köttbullar är till och med godare! Förstår du då hur illa det är? Men likt förbannat så trycker folk i sig dem som om dom aldrig hade smakat något godare, mycket illa!

Några köttbullar och dricka rikare så skyndade vi iväg in bland hyllor och framförallt barnavdelning. Mycket trevlig avdelning, inte lika tråkig och framförallt mer färgrik. Hittade en krabba där, gossedjur som jag bara var tvungen att köpa.
Efter det snabba beslutet så traskade vi vidare och efter någon timme så kom vi även ner till undervåningen, där allt skall plockas ner och allt impulshandlande börjar, för de flesta. Men inte för oss! Eller för mig i alla fall.
Vi kom hyfsat snabbt igenom den avdelningen och ändra fram till badrum där mor kände att hon behövde lite experthjälp och samma sak vid gardinavdelningen. Sen efter lite gående så kom hon på att hon hade glömt att ta handtag till badrums sakerna så hon skulle gå upp och hämta det. Vilket tog en mindre evighet!
Hennes förklaring var att hon inte hade hittat riktigt. OMG! Liksom! (Die die die)
Kan ju erkänna att det finns en hel del finurliga saker som man kanske inte alltid tänker på på Ikea. Ett plus i kanten. När vi klarat oss igenom "impulsavdelninge" så kommer man till den tunga delen av affären, om man bortser från kassan. Man kommer ju såklart till den avdelningen som man måste flexa lite med sina muskler! Vilket jag fick göra en hel del vill jag lova, då mor inte är speciellt stark så vet man ju aldrig när man kan komma till att behöva en rugbyspelare i familjen som så duktigt kan lyfta ner sjukt tunga saker till en vagn och putta på den osv.
Vilket det blev en hel del av, puttande och bärandet alltså.
Det blev lite jobbigt när vi väl kom fram till kassan och snubben skulle scanna in allt då vi behövde böka med lite saker och både mor och jag var i behov av en toa. Men det klarade vi fint, och efter betalningen så blev det till att stå i skift för att vakta alla saker.

Men det jobbigaste var nog sen när allt skulle in i Rune och jag i princip lyfter in allt själv. Samt när allt skulle ur Rune. Tur att far var hemma och kunde hjälpa till (genom att så och prata med grannen, vilken himla myglare!)

Sen efter det så hände det en massa saker, bl.a. så for jag hem till Erik och spelade lite (mycket) "Bang!" med Erik, Joel och Tony. Kom väl dit lite efter 23 och sista omgången började lite efter 04. Men det är ett förbannat kul spel när man lärt sig det och orkar tänka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar